Pages

Monday, February 9, 2015

Getaway: Melaka Bandaraya Bersejarah

Pada mulanya kami merancang untuk pulang ke Terengganu untuk cuti tahun baru, namun berlaku banjir yang agak teruk hingga menyebabkan banyak laluan utama ke Pantai Timur tutup, lalu kami terpaksa menukar rancangan kami di saat-saat akhir. Untuk mengelakkan kebosanan berada di rumah selama 4 hari berderet, kami memilih untuk melawat Melaka, bersempena cuti tahun baru 2015 kami.

Kami membuat tempahan hotel pada hari yang sama kami ingin bertolak (last minute plan!), alhamdulillah ada rezeki kami untuk dapat hotel pada kadar murah melalui website Agoda. Kami bertolak dalam pukul 4 petang dan sampai di Melaka hampir pukul 6 petang, Jumaat itu. Sesampainya kami di hotel, kami berehat sekejap, sebelum keluar makan malam di Restoren Ikan Bakar Parameswara yang terletak di Umbai, Melaka. Saya berpuashati makan malam disitu kerana ikan bakarnya memang sedap.

Keesokan harinya setelah selesai makan bufet breakfast di hotel, kami berehat sebentar (bak kata suami hadam makanan sekejap) sebelum keluar ke bandaraya Melaka untuk berjalan, melawat bandar Melaka yang penuh gah itu. Kami parking di kawasan Dataran Palawan dan berjalan kaki melawat kawasan sekeliling. Kami melihat bangunan A Famosa, masuk ke Muzium Kesultanan Melaka, melawat bangunan memorial kemerdekaan dan kawasan sekitar. Saya amat suka Muzium Kesultanan tersebut kerana menyimpan 1001 kisah dan sejarah tentang sultan-sultan Melayu Melaka sejak zaman dahulu.

Kami berehat sebentar untuk solat dan makan tengahari dalam shopping mall Dataran Palawan tersebut, sebelum bergegas ke Menara Tamingsari, untuk naik menara tersebut. Alhamdulillah giliran menunggu untuk naik ke menara tersebut tidaklah terlalu lama. Kami dapat melihat pemandangan seluruh bandar Melaka dari atas sewaktu menaiki Menara Tamingsari itu.

Jalan-jalan kawasan Dataran Palawan

Selesai aktiviti di kawasan Dataran Palawan, kami tidak sabar-sabar lagi untuk terus pergi ke Pantai Klebang, bagi menikmati air Coconut Shake Klebang yang sememangnya popular itu. Sememangnya sedap sungguh coconut shake Klebang, sama seperti yang diwar-warkan oleh orang ramai. Setelah itu kami pulang ke bilik hotel untuk berehat.

Di Coconut Shake Klebang

Setelah selesai solat Maghrib, kami terus ke kawasan bandar Melaka dan mencari Restauran Asam Pedas Claypot. Sangat ramai orang datang ke restauran ini setiap hari untuk menikmati Asam Pedas Melaka yang sememangnya ummppphh! Sesudah selesai makan, kami pulang ke hotel dan merehatkan diri sebelum tidur.

Kami pulang keesokan hari setelah selesai breakfast di hotel. Selesai urusan check out, saya bertemu rakan saya yang sama-sama study master di USM dulu, untuk makan lunch bersama-sama (lunchdate). Dan sudah tentulah makanan popular Melaka iaitu Asam Pedas Melaka yang saya nikmati. Sesudah selesai lunch, kami bertolak pulang ke Selangor.

Bersama Kak Linda my ex-coursemate

Sepanjang berada di Melaka, kami menginap di Hotel Bayview Melaka. Saya berpuashati dengan servis hotel tersebut. Bufet breakfast nya okay, tidak terlalu banyak pilihan dan tidaklah terlalu sedikit, cukup untuk mengenyangkan kita sehingga tengahari. Biliknya bersih dan selesa, alhamdulillah sepanjang berada disitu anak saya tidur nyenyak. Bagi yang mahu singgah Melaka dan mencari hotel harga berpatutan, bolehlah menginap di hotel ini.
Hassha di lobi Hotel Bayview Melaka

Semoga dapat melawat Melaka lagi selepas ini. Tidak cukup sehari dua menjelajah Melaka. Insya-Allah panjang umur, saya akan jejak negeri Melaka lagi.

cik mah said...

Cik mah suka.g melaka..dh g pun nk g lagi..xpernah bosan..hahaha...hassha..comelnyer...

Farha Kimah said...

Teringat p melaka masa tu aishah kecik lg..best..main redah je. Hotel murah berlambak hehe...

~ Akmar ~ said...

cikmah. seronok kn jln2 melaka. nnt nk gi lg. xpuas lg jln2 melaka.. hehe

kak ha. haah kalo gi terus x book pun, hotel bnyk sbb mmg bndr pelancongan. best2 gi melaka.. meh gi lg hehe