Pages

Tuesday, December 23, 2008

16 Random Things About Me

1. I love to shop clothes/dresses more than handbags and shoes
2. I genetically inherit big teeth in a small mouth
3. I love to bake and eat marble and butter cake
4. I like to see black car more than other color
5. I met my boyfriend randomly in early 2007 before we get serious about each other
6. I nearly drowned when i was 9 years old
7. I don't like to watch drama series from western countries
8. I love to watch documentaries more than movies
9. I like to read scientific magazines more than novels
10. I love to drink juices and eat triple cheeseburger(double will do)
11. I lost my passport in October 2006 when i was still in Australia
12. I don't like being underestimated
13. I would like to spend my holiday in an island rather than a theme park
14. I only started getting serious in saving money since last year
15. I want to have a master degree before i get a permanent job
16. I love kids, they are cute!

I tag Kama, Nadiah, Dada, Kai, Nabeel. Hah!

Thursday, December 18, 2008

Orang Kampung Kolot VS Orang Kampung Maju


(Entri ini adalah luahan perasaan, dipersilakan tidak membacanya sekiranya anda rasa tidak menarik. Tiada kaitan dengan anda semua, orang yang berkaitan di dalam cerita ini saya yakin tidak akan membaca blog ini kerana mereka 'Orang Kampung Kolot' yang buta IT)

Sekadar gambar hiasan

Ada orang yang memang menyibuk hal orang. Dah la menyibuk lepas tu komen2 pulak pasal kehidupan orang. Siap kutuk2 lagi. Apa kes ye org2 sebegini buat camni. Ada faedah ke kat dieorg?

Bertembung dengan seorg saudara saya yg saya boleh gelarkan 'Orang Kampung Kolot' semalam, benar2 buat saya rasa menggelegak. Saya rasa tiada org pernah mengomen mengenai apa keputusan saya buat dlm hidup, termasuk parents saya. Dia tiba2 suka hati shj condemn. Mengutuk saya yg belum terfikir lagi untuk bekerja tetap kerana membuat keputusan ingin melanjutkan pelajaran terlebih dahulu, katanya saya tidak bosan2 lagi ke belajar, tak rasa nak berbakti dah ke? Hm. Kolot dan Bodoh jugak. (Bukankah kalau saya melanjutkan pelajaran, saya dapat berbakti dengan lebih banyak lagi kepada orang lain?) Lepas tu kutuk saya yang belum bekerja tetap lagi sehingga skrg, ditanyanya tidak bosan ke duduk rumah. Hey, takkan saya nak announce every single things yg saya buat dlm hidup saya, takkan saya nak war2 kan setiap tawaran kerja yg saya dpt kpd 1 kampung supaya org tak kutuk? Saya lebih suka berdiam diri daripada mengeluarkan perkataan2 bodoh.


Saya gelarkan die 'Orang Kampung Kolot' kerana org2 kampung biasanya tidak sabar2 mahu anaknya bekerja, dan tidak kisah kalau anaknya setakat belajar sampai SPM, dan masih ramai golongan2 muda berfikiran sebegini (Saya berkata sedemikian kerana saudara saya yang mengutuk saya itu sama umur shj dgn saya). Kalau 'Orang Kampung Maju', golongan2 ini merelakan anak mereka belajar sampai ke tahap tertinggi, mengetahui, menghormati dan memahami bahawa keputusan anak mereka adalah yg terbaik untuk mereka. Saya rasa even ibu bapa saudara saya pun tidak pernah mengomen dan mengutuk saya, walaupun mereka bukan berpendidikan tinggi, kerana mereka adalah jenis orang yg menghormati cara dan keputusan hidup orang lain.
Hm.

Saya baru shj berfikir sebelum ini bahawa 'Orang Kampung Kolot' ini mungkin terdiri drp golongan tua shj, tp apabila contoh org muda berada di depan saya, saya rasa sedih. Kerana kalau lebih ramai org mcm ini berada di kampung saya, alamatnya makin mundur la kampung dan negeri saya pada masa depan.


Saya orang kampung juga. Tapi saya belajar di banyak tempat. Dan kerana pendedahan budaya dengan luas inilah yg menjadikan saya seorg yg berfikiran terbuka dan menghormati kehidupan org lain. Malahan, kalau org yg belajar tinggi2 membuat keputusan untuk menjadi surirumah sekalipun, saya tidak akan kutuk, dan saya faham. Kehidupan manusia berbeza, kita perlu memahami dan menghormati apa yang mereka pilih dalam hidup mereka, kerana itulah yg mereka rasakan yg terbaik dalam hidup mereka. Jadi jangan pernah mengutuk atau condemn keputusan yang dibuat oleh org lain mengenai kehidupan mereka. Itu cukup untuk membuat mereka sangat2 kecil hati terhadap anda.

Pesanan saya, janganlah jadi 'Orang Kampung Kolot', walau sekampung manapun asal anda. Jadilah 'Orang Kampung Maju' yang lebih berfikir mengenai agama, bangsa dan negara. Fahami perasaan org dan jangan pernah mengomen pilihan hidup mereka. Dan hormati org lain kerana dengan cara itu, org lain juga akan hormat kepada kita. Sekian...

Tuesday, December 16, 2008

10 Things

10 things I would like to do when I am not in a good mood. You can try them too! Who knows it might work on you too.

1. I sleep

2. I cry

3. I take a bath

4. I pray

5. I sms my beloved ones

6. I cook or bake

7. I hang out with friends

8. I go for shopping

9. I surf internet

10. I chat with my siblings

Monday, December 15, 2008

Don't, at Least....

1. Don't go, at least you'll not regret

2.
Don't try, at least you'll not give up

3. Don't cry, at least you'll not feel gloomy

4. Don't talk, at least you'll not say silly words

5. Don't sacrifice, at least you'll not feel wasted

6. Don't hope, at least you'll not get disappointed

7.
Don't be so loyal, at least you'll not feel betrayed

8.
Don't be so hardworking, at least you'll not be tired

9. Don't ask for help, at least you'll not feel being ignored

10. Don't fall in love, at least your heart will not be broken

Don't, Don't and Don't. Life is challenging. It is full of ups and downs. You just have to be patient.

Wednesday, December 10, 2008

Rahsia Keajaiban Solat


Seorang doktor di Amerika Syarikat telah memeluk Islam kerana beberapa keajaiban yang ditemuinya dalam penyelidikannya. Dia amat kagum dengan penemuan tersebut, sehingga tidak dapat diterima oleh akal fikiran. Dia adalah seorang doktor neurologi.

Setelah memeluk Islam, dia amat yakin akan perubatan secara Islam dan dengan itu telah membuka sebuah klinik yang bertemakan "Perubatan Melalui Al-Quran". Kajian perubatan melalui Al-Quran membuatkan ubat-ubatannya berteraskan apa yang terdapat di dalam Al-quran. Diantara kaedah-kaedah yang digunakan termasuklah berpuasa, madu lebah, biji hitam (blackseed) dan sebagainya.

Apabila ditanya bagaimana dia tertarik untuk memeluk Islam, maka doktor tersebut memberitahu bahawa semasa beliau melakukan kajian urat saraf, terdapat beberapa urat saraf di dalam urat manusia yang tidak dimasuki oleh darah. Padahal setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal. Setelah membuat kajian yang memakan masa, akhirnya beliau mendapati bahawa darah tidak akan memasuki urat saraf di dalam otak manusia melainkan pada ketika seseorang itu sedang sujud semasa mengerjakan sembahyang. Urat tersebut memerlukan darah hanya untuk beberapa sukatan yang tertentu sahaja. Ini bermaksud bahawa darah hanya akan memasuki urat tersebut mengikut kadar sembahyang waktu yang diwajibkan oleh Islam.


Begitulah keagungan ciptaan Allah. Jadi barang siapa yang tidak menunaikan sembahyang, maka otaknya tidak akan dapat menerima darah yang secukupnya untuk berfungsi secara normal. Oleh yang demikian, kejadian manusia ini sebenarnya adalah untuk menganuti agama Islam 'sepenuhnya' kerana sifat fitrah kejadiannya memang telah dikaitkan oleh Allah dengan agama-Nya yang indah ini.

Kesimpulannya: Makhluk Allah yang bergelar manusia yang tidak bersembahyang, apatah lagi yang tidak beragama Islam, walaupun akal mereka berfungsi dengan secara normal tetapi sebenarnya dalam sesuatu keadaan mereka akan kehilangan pertimbangan dalam membuat keputusan yang normal. Justeru itu, tidak hairanlah jika manusia ini kadang kala tidak segan silu untuk melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan fitrah kejadiannya, walaupun akal mereka mengetahui bahawa perbuatan yang akan dilakukan itu adalah bersalahan dengan kehendak mereka. Inilah adalah kesan daripada ketidakupayaan otak mereka untuk mempertimbangkan akan perbuatan mereka itu secara lebih normal. Maka dengan itu tidak hairanlah timbulnya bermacam-macam gejala-gejala sosial masyarakat masakini.


Dari itu, marilah kita bersama-sama mengambil ikhtibar daripada kisah di atas. Ambillah Islam secara menyeluruh dan bukannya secara berdikit-dikit.


*diambil daripada emel yang dihantar kepada saya* =)

Monday, December 8, 2008

Selamat Hari Raya Aidiladha


Salam Aidiladha buat semua... Saya bersyukur kehadrat Ilahi kerana diberi kesempatan sekali lagi untuk meraikan Aidiladha bersama keluarga di Terengganu.

Seperti biasa, di hadapan rumah saya akan ada acara penyembelihan lembu, kerana datuk saya adalah penternak lembu. Tapi acara depan rumah ni khas untuk keluarga terdekat sahaja lah, nak acara yang besar dan banyak sila ke masjid ye, hehehe. Tahun ni, hanya seekor lembu disembelih, berbanding 2 ekor pada tahun lepas. Malam tadi saya terdengar beberapa kali lembu yang hendak disembelih tadi berbunyi2. Mungkin dia tahu esoknya dia akan menjadi pilihan keluarga kami untuk dikorbankan. Hehe. Takpe lembu, jangan sedih2, kami sembelih awak kerana Allah ye. Hihi.

Saya sertakan beberapa gambar acara penyembelihan pagi tadi...




Semoga2 saya diberi kesempatan untuk membuat korban pada tahun2 akan datang. Maklumlah saya tak pernah buat lagi. Hehe.

Pesta daging tahap maksimum telah bermula. Pesanan saya, jangan makan daging banyak2 ye kawan2, nanti perut korang panas dan jadi cirit birit pulak. Sila seimbangkan pemakanan anda. Hehe. Sekian...

Saturday, December 6, 2008

Tag daripada Cik Nadiah dan Cik Dada

Sori ye Cik Nad, dah lame awak tag saya yg ni. Tp saya jwb jugak kan hari ni. Hehe.

AKU SEORANG YANG PELIK

1) Saya Pening Kepala Kalau Makan Bawang Putih. Macam Vampire ngan Dracula pulak ye. (Saya 'Vampire' kalau orang tahu susunan gigi saya macam mana.) Kalau ada bawang putih dalam lauk pauk tu tidak mengapa, tapi tidak boleh untuk saya gigit.

2) Saya Juga Pening Kepala Kalau Makan Lada Sulah. Mujurlah masakan ibu saya sekarang tidak pernah guna lada sulah. Lada hitam tidak mengapa. Sebab tu kalau orang masak masakan bubuh lada sulah, saya try untuk makan sikit sahaja. Kalau saya makan banyak, saya pening tp pandai2 la cover. Haha.

3) Saya Tidak Suka Menjawab Panggilan Telefon Ketika Saya Sedang Tidur. Mujurlah family, kawan2 rapat tidak pernah ganggu saya dengan menelefon saya di waktu tidur saya. Waktu tidur saya yang tidak boleh diganggu ialah pada pukul 12-6am. Seawal2 untuk orang telefon saya adalah selepas waktu subuh, ok. Kalau orang call 12-6am, saya dengar tapi sengaja tidak mahu jawab. Kalau saya jawab pun, saya rasa macam cakap telefon dalam mimpi, atau saya akan bad mood keesokannya. Haha.

4) Saya Hanya Sukakan Budak2 Yang Comel. Sangat kejam bunyinya kan, tapi itulah kenyataannya. Budak2 yang kurang comel dimata saya, jarang saya layan. Macammana nanti kalau anak saya tidak comel? Ehehehe, anak saya lain ceritanya pula ye. Dah penat2 mengandung dan beranak takkan tak nak layan pulak. Mujurlah setakat ini anak2 saudara saya yang lahir boleh tahan comelnya, kalau tidak saya buat dunno je. Sama aje macam kucing, saya hanya akan bermain dengan kucing2 yg comel. Lalala~

5) Saya Kurang Gemar Makan Sayur Yg Dimasak. Saya lebih gemar makan ulam2an segar, lagi2 yg baru dipetik. Ehehehe. Saya cuma belajar makan sayur2 yg dimasak selepas ke asrama. Time dekat Melbourne hari tu, boleh tahan jugak rajin saya masak sayur untuk housemate2. Hehe.

6) Saya Melayan Orang Sepertimana Orang Itu Melayan Saya. Kalau orang itu baik dengan saya, 2-3 kali ganda saya akan berbuat baik padanya. Tapi kalau orang itu berbuat jahat kepada saya, dulu2 saya suka berdendam dan balas kejahatannya berkali2 ganda. Memandangkan sekarang saya sudah tua, campur dengan keadaan yang saya lebih menghayati Islam dengan makin baik, saya cuma berdiam sahaja sekarang jika orang berbuat jahat kepada saya. Bagi saya lebih adil jika Allah yg membalasnya. :-)

7) Saya Seorang Yg Panas Baran. Semasa kecil saya seorang yg sangat sensitif. Apabila saya semakin dewasa, saya semakin flexible menerima teguran dan kutukan org. Ibubapa saya sendiri pun berhati2 jika ingin menegur saya, apatah lagi kalau saya ditegur dengan kasar oleh org lain, memang saya tidak suka. Sbb bila saya kecil hati/marah, saya akan menjadi seorang yg bercakap kasar dan panas baran, saya bercakap dengan kurang ajar. Ataupun saya lebih gemar diam dan menangis untuk meredakan tekanan dalam hati. Huhu. Susah kan jadi org perempuan?

Sekian sahaja untuk Tag dari Cik Nad.

Sekarang saya sambung Tag dari Cik Dada ye.

1.Name one person who made you laugh last night?
Kakak saya kot, dia pecahkan rahsia bahawa adik bongsu saya suka sangat makan petai, mcm org tua2 plk, memang saya tergelak tak ingat dunia la

2. What were you doing at 0800?

Saya tidur dengan aman, ditemani hujan2 lebat Pantai Timur sekarang. Hahaha.

3. What were you doing 30 minutes ago?

Surfing internet and blogging

4. What happened to you in 2006?

Saya mengetahui rahsia besar seseorang dan saya memendam rasa sehingga menangis saban hari. Kini semua itu telah berlalu

5. What was the last thing you said out loud?
Saya bergaduh dengan adik bongsu saya, dia bertanya kpd saya dengan meninggikan suara, jd saya membalas jawapannya dengan meninggikan suara kembali kepadanya. Kakak yg bagus kan, ahaks!

6. How many beverages did you have today?

Baru 1, nescafe panas

7. What color is your hairbrush?

Saya pinjam sikat org je, hahahahaha

8.What was the last thing you paid for?

Benda2 yg saya beli kat pasar malam rabu lalu

9. Where were you last night?
Kat rumah bersama2 keluarga

10. What color is your front door?

Sliding door ada colour ek

11. Where do you keep your change?

Dalam dompet atau handbag

12. What's the weather like today?

Setelah beberapa hari Terengganu cerah dan tidak hujan, hujan kembali lebat pada hari ini

13. What's the best ice-cream flavor?

Vanila, takde kelas kalo suke flavour lain, ahaks

14. What excites you?

Nothing. Everything is boring

15. Do you want to cut your hair?

Tunggu rambut saya panjang dlu la. Aritu nye cut dah buruk sudah. Cett

16. Are you over the age of 25?
Aah. Dah 30. Hahaha

17. Do you talk a lot?
Saya akan bercakap banyak di kawasan atau suasana yang saya rasa selesa. Dengan orang2 yg saya kurang selesa, saya lebih gemar berdiam diri dan tidak sabar untuk berlalu pergi daripada mereka. Haha

18. Do you watch the O.C.?

Saya tengok cerita Melayu je. :-p

19. Do you know anyone named Steven?

Tau, Steven Spielberg. Ahahaha

20. Do you make up your own words?

Depends

21. Are you a jealous person?

Biasa je

22. Name a friend whose name starts with the letter 'A'.
Anah

23. Name a friend whose name starts with the letter 'K'

Kamarul Huda. Wah rindunya saya kat Cik Kama. Sorry ek Cik Kama tak sempat jumpa time i turun Selangor aritu

24. Who's the first person on your received call list?

Khairil NoX. Nape u call i tgh2 mlm? I tido mati ok. Lol

25. What does the last text message you received say?
(Bunyinya lebih kurg cmni) Kite jmpe kat Giant Mall tengahari nnt klo x hujan. (Pn Liza) [tp skrg hujan le cik syeri, jd ke?ahaks]

26. Do you chew on your straw?
Tidak. Ingat saya budak2 ke?

27. Do you have curly hair?

Tak. Rambut i silky straight. Ahahahaha tak silky langsung okay. Tp dah jd berombak sikit sbb suke ikat rambut

28. Where's the next place you're going to?
I dunno where my next destination is. But im sure, it will be good for my future ;-)

29. Who's the rudest person in your life?

My ex-boyfriend, dia rude indirectly. Tp xpe, i xmkn hati. Ahaks

30. What was the last thing you ate?

Nasi goreng mak masak

31. Will you get married in the future?

Insya-Allah. Kalau panjang umur jodoh ada

32. What's the movie you've seen in the past 2 weeks?
Aritu gi Alamanda tgk Quanrantine. Aku dh r ade problem xbleh tgk cite kamera gegar2, pening pale ok (yg problem ala2 xbleh bace buku atas bas tuh). Seb baek x muntah lps tgk cite tu.

33. Is there anyone you like right now?

Takde

34. When was the last time you did the dishes?

Ntah. Dah lama x buat. Ahahaha

35. Are you currently depressed?
Malas nak depressed2. Wat sakit kepale je

36. Did you cry today?
Tidak. Tp saya menangis dlm mimpi kerana cinta dulu dan skrg. Lebih baik saya lupakn sj mimpi tu

37. Why did you answer and post this?

Dada Tag aku. Jaga ko Dada. Ko blk Ganu nnt aku suruh ko blnje aku. Muahahaha

38.Lucky person to tag

Korg2 yg baca dan rs rajin nak buat. Hehe

Sekian untuk kali ini.

Monday, December 1, 2008

Monsoon Season

Now in Terengganu, the weather is so gloomy. For these few days, it was raining heavily, non-stop. Now the temperature is the minimum for Pantai Timur states. Now is the time for us, the people that live in Pantai Timur to do several things that we rarely do during other months;

1. To be ready to walk in water which can be found easily anywhere, or also known as 'Air Bertakung'

(In front of my house)

2. To wash our clothes more seldom than before, a cloth may take more than 5 days to dry, with the humidity at its maximum level right now

3. To take our bath only once a day, hahahahahahaha. The water during these 3 months will be cooler than before, so i choose not to take my bath so many times.

4. We cannot go out as much as we do in other months. We prefer to stay at home and hibernate because we cannot do anything except eat and sleep.

Also, not to be forgotten, Al-Fatihah to Allahyarham Datuk Razali Ismail from Terengganu, he passed away last Friday, he was our Timbalan Menteri Pendidikan. He was one of my father's close friends, they studied in the same school, Sekolah Menengah Tengku Ampuan Intan when they were young. My father was very shocked the moment i told him Allahyarham passed away. It is a big lost for Terengganu and Malaysia, because Allahyarham was an important person in education field in Malaysia. He was a very nice and kind person all the time in his life, he always helped people that needed his help. May Allah places him among the pious, insya-Allah.