Pages

Tuesday, April 15, 2014

Tips Pakai Tudung Bawal Ala Yunabella


Monday, March 24, 2014

Free Coupon From Marrybrown Malaysia!

Salam and hi all!

Marrybrown Malaysia is giving a coupon for free, and all meals listed in the coupon are really worth the price.

Just download it, print it, and bring it to Marrybrown Restaurant to redeem. Pay only the amount shown in the coupon.



Coupon validity starts already and will end on 15th May 2014. Eat in only and available to be used at all Marrybrown outlets (except Genting, Sunway Lagoon, A'Famosa Resort and all airports).

So faster grab this chance to get Marrybrown meals at their cheapest prices! \(^_^)/

Tuesday, March 18, 2014

My baby, cloth diapers and disposable diapers

The idea of using cloth diapers for my baby came even before I was pregnant with her. As I told before in my previous entry, I wore cloth menstrual pads so I think wearing cloth diapers is a thing I would do to my baby for sure.

During 44 days of confinement, I had not bought any of cloth diapers, I was using disposable diapers only for my baby. Since the first to second month she poo-ed more than once a day, I only used disposable ones as it was easier. Plus I had my confinement in my mom's house so to use cloth diapers than asking her to wash them for my baby was yeah...not really a good thing to do. So I did use disposable diapers all the time until my babygirl reached 44 days old.

One thing I hate about using disposable diapers is that, the amount of rubbish I had to keep before asking someone (or myself) to throw it into the nearest community trash bins available around the house. I hate rubbish, you know! The amount per day of the disposable diapers used...hmmm...more than one for sure, and I just hate it. I hate having a large amount of trash. So when my baby reached 40 days plus, I bought cloth diapers for her.

[pic of my baby wearing cloth diaper]

At that time, QQ Baby Shop was having sale, RM150 only for 10 pieces of cloth diapers, so I grabbed the offer very quickly (QQ Baby Shop always puts cloth diapers on sale so you can visit the shop for updates). When I started to take care my baby by myself in my own house, then the journey of wearing cloth diapers began. At first, I tried to make my baby wore cloth diapers for 24 hours. I changed her diapers once every 3-4 hours. At night when she poo-ed, I changed her cloth diapers, and I had no problem at that time.

Then when my babygirl reached 2 months old, she started to have a long sleep, which means her bedtime everyday is around 7pm to 6am (until today her bedtime is like this). She only wakes up twice within that 11 hours asking for breastmilk. So it is impossible for me to change her diapers every 3-4 hours in that condition, I don't have the heart to disturb her sleeping soundly just because to change her diapers. So I made decision to make her wearing disposable diapers only at night. With disposable diapers I only had to change her nappies once in the middle of the night, as she does not pee or poo so much at night. This means she only wears cloth diapers during daytime. So that is how the cloth-disposable diapers schedule for my baby works, cloth diapers during the day and disposable diapers at night.

[some of cloth diapers bought from QQ Baby Shop]

What about cleaning the cloth diapers? I wash my baby's cloth diapers around 3-4 days once so there should be no problem with the washing part, just soak them in the water overnight (at least) and put them in the washing machine (let the machine does the work for you), no need to wash cloth diapers by your hands. Cloth diapers are made of materials easy to be cleaned using washing machine, so do not worry about having to wash cloth diapers too much.

So to all mommies out there, try to give your baby the chance to help contributing less waste to the world, if you are willing to do it. I understand some people are so busy with their daily life they have no time to use cloth diapers (unlike me who have a lot of time at home, haha). But trust me, once you use cloth diapers for your baby, you will never go back. It is economic, safe to your baby's skin and environmental-friendly. But if you choose to use disposable diapers 100% then just go for it I will never condemn you (as I do use disposable diapers every night, haa). Furthermore, some babies are allergic to cloth diapers so if your baby is in this category I understand why disposable diaper is better for you and your baby.

Whichever way you choose to do for your baby, just make sure it is the best for you, your baby and the world. And if you can, try contributing something to our Mother Nature, and you will feel better, for sure, inshaa Allah.

Monday, March 17, 2014

Pantang Bersalin Cara Sederhana

'Pantang Bersalin Cara Sederhana'. Kenapa tajuk macam tu? Sebab tu cara pantang yang saya amalkan. Kenapa tak pantang cara extreme? Saya pemalas. Bagi yang rajin bolehlah amalkan pantang cara extreme ya. Saya senarai kan kat bawah ni cara saya berpantang, boleh jadi panduan untuk korang yang hampir atau nak bersalin amalkan (secara bertambah-tambah lagi) demi kesihatan tubuh badan untuk jangkamasa panjang.

1. Makanan

Cara seseorang makan semasa berpantang bergantung kepada tubuh masing-masing. Ketika hampir keluar hospital selepas bersalin saya bertanya kepada doktor bagaimana cara makan untuk cepatkan luka jahitan bawah sembuh. Doktor berpesan; makanlah soft diet untuk 7 hari pertama, untuk elakkan najis jadi keras. Tahu kan jika najis kita jadi keras (sembelit), kita terpaksa teran sikit masa membuang yang mana tidak elok untuk luka jahitan tu. Soft diet boleh makan nasi, banyakkan makan bubur, jangan makan benda pedas-pedas (kan cirit birit sakit pula bontot nak membuang banyak kali kan?). Jadi saya amalkan soft diet selama 10 hari (saja tambah beberapa hari untuk extra protection). Dalam masa 10 hari pertama tu saya makan hanya nasi/bubur, sup sayur, ikan panggang, makanan tanpa minyak, tambahan pula makanan-makanan ni membantu badan saya untuk mengeluarkan susu badan secukupnya kepada anak. Di antara waktu makan apabila lapar, saya minum Milo atau Nesvita/Nestum atau Horlick diambil bersama roti atau biskut, supaya proses pengeluaran susu berjalan lancar (Bagi ibu menyusukan anak sepenuhnya memang tidak boleh berlapar ya..).

Dalam masa yang sama saya minum banyak air untuk memudahkan proses pembuangan dan menggalakkan pengeluaran susu. Ada orang tua yang halang orang berpantang minum air banyak tapi sebenarnya amalan kurang minum air ini tidak elok ya, orang baru lepas bersalin perlu minum air banyak untuk menyingkirkan segala kuman bakteria yang telah masuk ke dalam badan secara sengaja atau tidak ketika proses mengandung dan melahirkan itu, di samping untuk mengelakkan daripada sembelit.

Masuk hari ke-11, baru saya berani makan makanan sedikit berminyak, makan ayam dan lain-lain (yang selamat untuk saya dan anak). Ibu saya berpesan supaya selalu minum air suam dan jangan sesekali minum ais sehingga 100 hari (tapi yang ni saya tak tahan juga, masuk hari ke-80 saya dah minum air ais ya, dahaga amat, dah la tengah kemarau, haa). Sayur dan buah yang sejuk pun dilarang, seperti timun, tembikai, labu air dan yang sewaktu dengannya. Sehingga 100 hari saya amalkan makan sayur atau buah yang tidak bersifat sejuk.

2. Penjagaan Tubuh Badan

Perkara paling penting untuk dilakukan sebaik sahaja selepas melahirkan adalah; berjalan perlahan-lahan dengan merapatkan kaki (untuk mudah dan cepatkan proses penyembuhan luka bawah). Dalam tempoh 48 jam pertama selepas bersalin, pastikan ada teman untuk ke bilik air, sebab dalam tempoh ini, pendarahan berat masih berlaku dan bila-bila masa sahaja ibu baru bersalin boleh pitam. Lepas 48 jam biasanya badan sudah okay dan jangan lupa makan pil-pil yang diberi oleh doktor yang bertujuan untuk menggalakkan isipadu darah dan tubuh badan kita menjadi pulih dan normal.


Saya beli set berpantang Tropical Herbs Amway, jadi agak mudah proses pantang saya. Tiap-tiap hari saya mandi guna Herbal Bath dan basuh bahagian peranakan guna Herbal Douche. Saya amalkan mandi air suam sehingga hari ke-60. Setiap pagi dan malam saya makan suplemen lepas bersalin dalam set Amway tu, di samping makan tablet haruan untuk mempercepatkan proses penyembuhan luka bersalin (luaran dan dalaman).


Bidan datang mengurut saya 3 kali pada minggu pertama selepas melahirkan tempoh hari. Saya bertungku 2 kali sehari, iaitu pada waktu pagi dan malam (sekitar waktu Maghrib). Ada orang cakap bertungku tak elok konon ia menyebabkan salur darah jadi kembang dan lambatkan rahim kecut. Bagi saya bertungku itu perlu tapi tidaklah terlalu kerap, sebab bertungku sedikit sebanyak membantu pengaliran darah kita agar lebih lancar, selain membantu mengekalkan tubuh badan kita supaya lebih suam (tahu kan orang lepas bersalin tak boleh berada dalam keadaan sejuk..). Saya bertungku pakai batu sungai kepunyaan mak saya (panaskan atas dapur gas macam biasa). Biasanya lepas bertungku saya akan sapukan Herba Peramping Perut dan pakai barut/bengkung pada perut selama setengah hari. Selepas herba peramping itu kering saya akan buang dan sambung pakai bengkung itu sahaja tanpa herba. Saya tak suka pakai bengkung lilit-lilit tu sebab renyah dan menyusahkan untuk buang air, saya pakai bengkung strap je untuk mudahkan pergerakan saya.

Ibu saya beriya pasangkan tilam elektrik panas Zhulian tapi saya yang degil dan kurang suka tidur dalam keadaan berpeluh, cuma pasang suis tilam tu start pukul 4 pagi hingga 8 pagi (ibu sebenarnya nak saya tidur 8 jam atas katil panas tu tapi saya buat 4 jam saja). Sebab masuk pukul 3-4 pagi mula lah saya rasa sejuk dan nak panas-panas je. Hehe.

Saya dilarang sama sekali angkat barang berat, saya tidak digalakkan ke dapur untuk memasak dan sepanjang 44 hari tu kerja saya baring atas katil, bangun susukan anak, basuh baju anak, bertungku, mandi, siapkan anak, baring balik. Macam tu la 44 hari saya.

3. Pantang bersama suami

Yang ini, bergantung kepada kesediaan dan tubuh badan masing-masing. Setengah orang ON lepas 44 hari, bagi yang sudah rasa cukup gagah, lagi-lagi yang memang tiada luka langsung ketika bersalin (atau luka hanya sedikit/first degree tear). Manakala sesetengah orang lagi ON selepas 60 hari, dan ada juga yang ON selepas 80 hari.

Saya sudah berbincang dengan suami saya awal-awal, tambah lagi pesanan mak yang cakap "badan kita nak pakai lama jadi kena la bersabar sikit", saya ambil minima 100 hari. Kenapa? Sebab saya ada luka bersalin tahap sederhana. Untuk luka bersalin sembuh secara luaran ambil masa lebih kurang seminggu sahaja, namun kita kena ingat luka dalaman kita ambil masa untuk kembali pulih sekurang-kurangnya 6 minggu ya. Badan saya, saya perasan pulih sepenuhnya secara fizikal dalam tempoh 60 hari. Jadi saya tambah lagi sebulan untuk dapatkan kekuatan dalaman agar segar sepenuhnya. Ada kawan cakap saya selfish, tak kurang juga yang cakap saya tak kasihankan suami ke. Saya tak kisah orang nak kutuk apa kat saya, sebab hakikatnya, badan saya, saya je tahu, bila pulih sepenuhnya, bila kembali kuat dalaman sepenuhnya. Bergantung lah pada kesediaan masing-masing, jadi tak perlulah nak kutuk satu sama lain. Badan lain-lain, badan kita, kita je tahu kuat lemahnya kan. Jadi bergantung kepada kekuatan masing-masing untuk ON balik bila tu, tidak ada yang salah dan tidak ada yang betul, cuma make sure ON balik selepas sekurang-kurangnya 44 hari la, sebelum 44 hari tu jangan nak mengada layan suami, BENTAN KAU KARANG! Tu warning tu ye!

Jadi saya rasa itulah sedikit sebanyak yang boleh saya kongsikan mengenai cara saya berpantang. Saya cuma berpantang dengan cara yang terbaik saya boleh lakukan. Jika kamu boleh lakukan lebih baik daripada saya, itu lebih baik. Saya berharap panduan ini dapat beri pengetahuan sedikit sebanyak kepada ibu-ibu yang bakal bersalin ya. Insya Allah.

Friday, February 21, 2014

Successfully Managing Your Time Between Work and Kids

Source: FrisoMum

Monday, February 17, 2014

Resepi Mi Rebus Terengganu

Mi yang senang dimasak, sedap dimakan.


Bahan-bahan:
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2 sudu teh lada hitam
1 inci halia
300gram ayam
1 ikat sawi (boleh juga ditambah kobis, kobis bunga, lobak jika mahu)
3 sudu besar minyak masak
750mL air
Garam 
Gula
1 bungkus mi kuning (dicelur)

Cara-cara:
Tumbuk bawang merah, bawang putih, lada hitam dan halia, dan masukkan ke dalam minyak masak yang sudah dipanaskan di dalam periuk dan tunggu sehingga bau naik. Kemudian tambahkan ayam, biarkan seminit dan tambahkan air. Tunggu sehingga air mendidih dan rasa ayam menyerap ke dalam kuah, kemudian masukkan sayur. Tambahkan gula dan garam secukup rasa. Tutup apabila kuah telah mendidih.
Makan bersama mi kuning yang telah dicelur.

Selamat mencuba! \(^_^)/