Pages

Wednesday, October 1, 2014

Sambal Hitam Kegemaran

Sebagai anak jati Terengganu, sudah semestinya saya tidak tahu tentang kewujudan sambal hitam Pahang, yang bahan utamanya adalah buah belimbing buluh. Setelah diperkenalkan oleh seorang kawan, akhirnya saya jatuh cinta pada kesedapan dan keenakannya.

Saya sudah mencuba sambal hitam daripada lebih kurang 5 orang penjual, jadi disini saya ingin kongsikan sambal hitam daripada 3 penjual yang bagi saya, memang menjual sambal hitam terbaik di Malaysia. Boleh dikatakan sambal hitam mereka ini saya order sekali borong 300 gram setiap 3 minggu sekali, untuk saya buat stok dalam peti sejuk saya.

Kenapa saya simpan stok sambal hitam? Sebabnya; saya ni mak yang menyusukan anak yang juga wanita yang bekerja/belajar dari rumah 70% dari masa saya (lagi 30% saya berada di kampus). Ada masa saya tak sempat masak makanan untuk diri sendiri kerana terlalu sibuk dengan urusan kerja rumah dan urusan study, jadi makan nasi putih panas-panas bersama sambal hitam adalah....sangat heaven. Jika berkesempatan bolehlah goreng ayam atau telur untuk dibuat lauk. Tetapi jika tidak sempat, makan nasi bersama sambal hitam pun, sudah cukup mengenyangkan.

Jadi saya senaraikan disini 3 penjual sambal hitam belimbing buluh yang paling terkenal di Malaysia;

1. Sambal Hitam Nina
- boleh pilih variasi pedas atau sederhana pedas
- lihat instagram @sambalhitamnina
- hubungi Nina 016-2695674 di untuk menempah

2. Sambal Hitam MazriErnie
- juga boleh pilih mahu sederhana pedas atau pedas atau extra spicy
- lihat Twitter atau Instagram @mazriernie
- hubungi Kak Ernie di 012-3306743 untuk menempah

3. Sambal Hitam Asfiza
- sambal hitam terkenal yang terbaru di pasaran
- boleh lihat Facebook Page 'Yummylicious By As' atau Instagram @yummyliciousbyas
- hubungi Asfiza di 012-2421745 untuk menempah

Kesimpulannya memang tiga ni adalah orang yang paling pandai buat sambal hitam. Rasa sekali pasti mahu lagi. Cepat dapatkannya sebelum terlambat!

Tuesday, September 30, 2014

Getaway: Cuti-cuti Malaysia di Bukit Tinggi

Alhamdulillah, diberikan kesempatan oleh Allah untuk bercuti di Bukit Tinggi selama 3 hari 2 malam pada cuti Hari Kebangsaan yang lalu. Memang dah lama teringin nak pergi Bukit Tinggi ni sebab tengok orang ambil gambar kat situ cantik-cantik!


Saya pergi bersama suami dan anak perempuan saya. Menginap di Colmar Tropicale satu-satunya hotel yang berada di kawasan Bukit Tinggi, kami berpuas hati dengan keadaan dan persekitaran disitu. Memandangkan hotel ini adalah hotel lama, jadi saya tidaklah mengharapkan keadaan hotel secanggih hotel terkini. Jadi cukuplah sekadar tempat untuk tidur selama kami berada disitu.

                                   

Kami mengambil kesempatan untuk melawat Animal Farm yang ada di Bukit Tinggi, selain daripada bersenam naik turun bukit meninjau Japanese Village yang ada disitu. Daripada kawasan hotel ke tempat-tempat menarik di Bikit Tinggi, disediakan shuttle bus free dan anda hanya perlu mengenalpasti jadual dan tahu tempat menunggu shuttle bus yang disediakan. Selain dua tempat yang saya sebutkan itu, ada juga tempat untuk orang-orang yang gemar adventure, dimana terdapat Flying Fox terpanjang di Asia Tenggara disitu. Anda boleh mencubanya jika anda mahu!

                                                

Untuk makanan pula, ada pilihan makanan Asia, Barat dan macam-macam lagi di restoren-restoren sekitar Colmar Tropicale, pada harga hotel. Sekiranya anda tidak mahu menghabiskan terlalu banyak wang untuk makanan sepanjang berada di Bukit Tinggi, dinasihatkan untuk membawa bekalan makanan segera sendiri (seperti beras, sardin, roti, makanan dalam tin) untuk hidangan tengahari dan malam. Makan pagi tidak menjadi masalah sekiranya anda menginap di Colmar Tropicale kerana harga bilik sudah termasuk buffet breakfast.

                                          

Secara keseluruhan saya berpuas hati dengan cuti-cuti di Bukit Tinggi ini. Berpeluang untuk bercuti bersama suami dan anak sudah lebih dari cukup buat saya. Semoga Allah murahkan lagi rezeki untuk kami sekeluarga bercuti di tempat lain pula, insya-Allah.

Tuesday, August 26, 2014

Surat daripada Surirumah kepada Ibu Bekerja, dan daripada Ibu Bekerja kepada Surirumah

[Diterjemah daripada blog Carolynee]

                                                     - photo courtesy of Google Image -
Kepada surirumah,

Sesetengah orang telah mempersoalkan apa yang anda lakukan di rumah sepanjang hari. Saya tahu apa yang anda lakukan. Saya tahu kerana saya seorang ibu dan untuk sementara waktu saya juga seorang surirumah.

Saya tahu anda melakukan kerja-kerja yang tidak berbayar, tanpa penghargaan terima kasih, yang bermula pada saat anda bangun, dan tidak juga berakhir apabila anda masuk tidur. Saya tahu anda tetap bekerja pada hujung minggu dan malam hari, dengan tiada kesudahan dilihat pada mana-mana hari atau minggu. Saya tahu ganjarannya membahagiakan tetapi hanyalah beberapa cuma.

Saya tahu bahawa anda jarang mempunyai peluang untuk minum kopi atau teh. Saya tahu bahawa perhatian anda sentiasa dibahagikan, sering terpesong dari masa ke masa, dan anda tidak pernah boleh menyiapkan satu tugas sebegitu sahaja. Saya tahu bahawa anda mungkin tidak berpeluang untuk berehat ketika bersendirian di rumah, melainkan jika anda mempunyai seorang anak yang masih tidur pada waktu siang.

Saya tahu cabaran anda setiap hari, yang dilalui tanpa sokongan rakan atau sokongan sesiapa. Kerenah anak kecil, latihan tandas yang tidak menjadi, pergaduhan melibatkan makanan, makanan di atas lantai, krayon di dinding, persaingan adik-beradik, bayi yang seolah-olah tidak pernah berhenti menangis. Saya faham kerja-kerja itu seolah-olah tiada hentinya dan tiada berkesudahan - anda membeli bahan mentah, menyediakannya, memasak, memberi makan kepada anak-anak anda, bersihkan sisa dari lantai, membasuh pinggan mangkuk, dan mengulangi perkara yang sama dalam tiga jam selepas itu.

Saya tahu anda berangan untuk mempunyai satu jam untuk diri sendiri makan dengan aman, atau untuk tidur siang. Saya tahu anda kadang-kadang tertanya jika semua kerja ini berbaloi, dan merasa iri hati terhadap rakan-rakan anda yang mempunyai waktu rehat di tempat kerja. Saya tahu bahawa kadang-kadang apabila pasangan anda pulang ke rumah pada waktu petang selepas bekerja, beliau mahu dilayan tepat apabila anda perlukan waktu rehat, dan ini boleh menyebabkan anda menangis.

Saya tahu bahawa anda telah disalah anggap oleh ramai yang tidak menghargai kesukaran menjaga anak-anak kecil sendiri, sepanjang hari. Mereka membayangkan anda menghabiskan hari dengan menghirup kopi manakala anak-anak anda bermain secara aman. Saya tahu anda rindukan waktu memegang duit gaji anda sendiri. Saya tahu anda rasa kelakar dan kadang-kadang marah apabila orang lain menyatakan "TGIF!" (Thank God It's Friday/Syukur Kepada Tuhan, Esok Jumaat), kerana bagi anda setiap hari adalah sama - tidak ada hujung minggu, tidak ada rehat daripada kerja anda. Saya tahu bahawa ramai orang tidak faham bahawa anda bekerja tanpa henti -  satu kerja yang tidak berbayar di rumah.

Surirumah, saya tidak tahu bagaimana anda melakukannya. Saya mengagumi kesabaran anda yang tidak terbatas, keupayaan anda untuk menghadapi setiap hari dengan gembira dan memberi kebahagiaan kepada anak-anak anda walaupun mereka menyusahkan anda. Saya mengagumi dedikasi anda untuk hadir berterusan dalam hidup anak-anak anda walaupun ianya tidak mudah. Saya mengagumi cara anda bekerja tanpa mengharapkan apa-apa ganjaran - tiada promosi, tiada kemasyhuran, tiada gaji. Saya tahu anda mahu anak-anak anda untuk berasa dihargai dan disayangi, dan Surirumah, anda melakukan perkara ini dengan sangat baik.

Saya hanya mahu anda tahu bahawa saya faham. Kita kedua-dua ibu. Dan saya memahaminya.

Ikhlas dari hati,
- Ibu yang bekerja -

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kepada ibu yang bekerja,

Saya tahu anda kadangkala dihakimi oleh orang lain kerana meninggalkan anak-anak anda dalam penjagaan orang lain untuk bekerja. Sesetengah orang membayangkan anda tidak menyayangi anak-anak anda sepertimana surirumah lakukan, dan bahawa ia adalah yang terbaik jika kanak-kanak berada di rumah dengan ibu-ibu mereka.

Bagaimana mereka boleh berkata begitu kepada anda? Saya tahu anda menyayangi anak-anak anda sama seperti ibu-ibu lain. Saya tahu bahawa kembali bekerja bukanlah satu keputusan yang mudah. Anda memikirkan baik dan buruk bekerja, sejak sekian lama sebelum anda mengandung dan melahirkan lagi. Ia sentiasa menjadi satu keputusan yang paling penting dalam hidup anda. Anda berfikir tentang perkara ini sejak berada di sekolah menengah lagi.

Saya melihat anda di mana-mana. Anda doktor yang merawat anak-anak saya apabila mereka sakit. Anda ahli fisioterapi yang merawat suami saya. Anda akauntan yang melakukan pengiraan pulangan cukai kita. Guru sekolah rendah anak saya. Pengarah pusat penjagaan anak-anak kami. Guru gimnastik anak perempuan saya. Ejen hartanah yang menjual rumah kami. Bayangkan keadaan dunia jika anda tidak bekerja untuk kita semua, andaikata anda berhenti akibat tekanan daripada orang-orang yang menegaskan perempuan hanya perlu menjadi surirumah, bayangkan apa yang akan terjadi?

Saya tahu anda mengkaji setiap pekerjaan untuk melihat jika ianya sesuai dengan keluarga anda. Saya tahu anda bangun pada waktu orang lain masih lena diulit mimpi, hanya supaya anda berpeluang bersenam atau bertenang. Saya tahu bahawa anda perlu menghadiri mesyuarat selepas satu malam yang panjang bersama rengekan anak kecil anda. Saya tahu bahawa apabila anda pulang ke rumah pada waktu petang, "anjakan kedua" anda bermula. Orang yang berfikiran negatif tidak faham bahawa anda membuat kerja rumah dan bekerja. Anda pulang ke rumah, masak makan malam, mandikan anak-anak da menidurkan mereka. Anda membayar bil-bil, membeli-belah di kedai runcit, pakaian, pinggan, sama seperti ibu lain juga.

Saya tahu bahawa anda sering merasa bersalah terpaksa berjauhan daripada anak-anak anda sehingga anda mengorbankan masa lapang anda. Saya tahu anda tidak boleh mengambil "hari cuti" untuk diri sendiri apabila anak-anak anda berada di taska. Saya tahu anda menerima bahawa kerja adalah "cuti" untuk sekarang. Saya tahu bahawa apabila anda di tempat kerja anda tidak membuang masa walaupun satu minit. Saya tahu anda makan tengahari di meja anda, anda tidak keluar untuk minum kopi, dan anda menunjukkan dedikasi yang lengkap dan tumpuan untuk kerja anda. Anda telah memilih untuk berada di sana selepas semua pertimbangan. Kerana anda mahukan begitu.

Saya tahu bagaimana risaunya anda mencari pengasuh atau taska untuk anak-anak anda, memilih yang terbaik buat mereka. Saya tahu anda hanya meninggalkan anak-anak anda di tempat yang anda yakin mereka disayangi dan dijaga dengan baik. Saya tahu bahawa anda menghabiskan banyak hari menjaga anak-anak anda di rumah apabila mereka sakit, dengan mengorbankan gaji anda (unpaid leave). Saya tahu bahawa anda sangat menikmati hari 'cuti' (emergency leave), kerana dapat bersama dengan anak-anak anda.

Saya tahu bahawa kadang-kadang anda berasa bersalah kepada anak-anak kerana tidak ada sepanjang masa untuk mereka. Tetapi, ibu-ibu bekerja, saya memahami. Anda menetapkan satu contoh yang baik untuk anak-anak anda. Anda menunjukkan mereka bahawa seorang wanita boleh mempunyai kerjaya, menyumbang ilmu dan pengalaman di luar rumah, dan masih menjadi ibu yang penyayang. Anda menunjukkan contoh kepada anak-anak perempuan anda bahawa mereka boleh melakukan apa sahaja yang mereka mahu lakukan dalam kehidupan. Anda memaparkan kekuatan, ketahanan, dedikasi, ketabahan, dan anda melakukannya dengan begitu banyak kegembiraan dan kasih sayang.

Saya hanya mahu anda tahu bahawa saya faham. Kita kedua-dua ibu. Dan saya memahaminya.

Ikhlas dari hati,
Surirumah -

Thursday, August 21, 2014

Cadar Patchwork Murah!

Assalamualaikum semua. Tengah cari cadar patchwork murah-murah ke? Boleh dapatkannya di Jelitayu Collection.

Corak sentiasa diperbaharui setiap bulan. Harga adalah termurah di pasaran. Sekali beli pasti tidak akan menyesal dan mahu tambah koleksi lagi.



Sebenarnya saya pun salah seorang peminat cadar patchwork ni. Kenapa saya suka cadar patchwork? Saya senaraikan keistimewaan dan kelebihan cadar patchwork di bawah ini ya;

1. 100% kapas (cotton) tanpa campuran material lain
2. Kain yang sejuk dan tidak berbulu
3. Cadar yang tebal (puas hati pakai)
4. Tidak perlu susah-susah tegangkan cadar, cadar sentiasa terletak dengan elok atas tilam (walaupun anak lompat-lompat atas tu). Sesiapa sibuk tak sempat tegang kan cadar tapi nak bilik nampak kemas sentiasa wajib dapatkan cadar ni!
5. Boleh basuh dengan mesin basuh

6. Dan macam-macam lagi kelebihannya.

Jelitayu Collection menawarkan harga yang terendah dalam pasaran, bagi yang berminat mendapatkannya cepat-cepat contact nombor phone 0139578958 (whatsapp/telegram/sms/call) atau emel jelitayucollection@gmail.com. Bagi yang mahu membeli cadar ini dalam jumlah yang banyak mahupun secara borong, harga yang lebih murah akan diberikan kepada anda, special price!

Selamat tidur malam dengan lebih lena, bersama cadar patchwork! (",)


Friday, June 27, 2014

How to Exclusively Breastfeed Your Baby for the First Six Months

Alhamdulillah. My daughter, Hassha turns 6 months old last week, and I am very grateful to Allah, for giving me the chance to breastfeed Hassha exclusively for her first 6 months. So I am sharing the tips for moms and moms-to-be who plan to exclusively breastfeed their children too, and hopefully this entry helps moms out there who are seeking information on how to breastfeed their babies.


Me and my babygirl, Hassha

Before I share my tips, let me explain the definition of Exclusive Breastfeeding (EBF) as recommended by World Health Organization (WHO) and Ministry of Health Malaysia (MOH Malaysia/KKM) for now. WHO and KKM recommend mothers to breastfeed their babies exclusively for the first six months;

Exclusive breastfeeding means that the infant receives only breast milk. No other liquids or solids are given – not even water – with the exception of oral rehydration solution, or drops/syrups of vitamins, minerals or medicines.
                                                                                                                  (taken from WHO website)

Recommendation during our time being moms might be different with recommendations during our moms' time being moms decades ago (as current recommendation will be based on current researches), so get ready with tonnes of books and articles to back up your decision to EBF your child, so that your parents and families will understand. And now let's read the tips below on how to exclusively/fully breastfeed your baby successfully:

1. Your intention and determination to breastfeed (bf) your child
I put this as the highest in rank, so that everyone knows, this is where, when and how our breastfeeding plan will go on or pause or stop. In my case, I intend to bf my baby ever since before she was born, and ever since before I got married. So when I got pregnant, I always set in my mind, to fully bf my baby as much as I can, as long as I can (up until my baby reaches 2 years old, in my case) and whatever happens, I have to keep going with my plan, so nothing can ever stop me to bf my child. This indirectly encourages our body to produce enough milk for our babies, as it sends signal to the brain, body and hormone to make sure everything related to milk production is going on very smoothly.

2. Supports from family, friends and colleague
I am lucky to have families who understand my intention to fully bf my baby, so for this, I am very thankful to Allah. And also, all of my friends are educated people who are aware of breastfeeding benefits, so whenever I have problems/difficulties regarding breastfeeding, I just ask my friends who already have experience on it. Where you work, also influences your ability to fully bf your baby or not, because your colleagues should understand you need few minutes a day, to get off your work-desk in order to pump your milk. If any of them does not understand the importance of breastfeeding, you should explain clearly and slowly to them about it. Inshaa Allah, they will understand.

3. Breastpump and breastfeeding accessories
Below is the list of things to buy for an excellent kickstart of EBF journey, some of them you can buy after you deliver, but I advise you to prepare as many items as possible before you go for labor, as you may find it hard to shop while you are in confinement mode (or just do online shopping for this);

- Breastpump : get a good and efficient one, do not need to be expensive, an economic and simple one is more than enough
- Storage bottles, storage plastic bags : to enable you to keep your milk as much as you can while it is still abundant!
- Nipple cream : to help you with cracked nipples problem, almost every new moms experience this for the first weeks. I suggest Medela Purelan 100 cream as it can soothe your nipples within 24hrs after using it
- Breastpads : to avoid milk leaking. Get washable ones, if possible
- Cooler bag, icepacks/iceblocks/icebrick : to help you transport your milk safely ~8hrs without fridge
- Sterilizer, warmer : to sterilize feeding accessories, and to warm up your milk efficiently
- Nursing bras, blouses/tops : to make it easier for you to bf your baby

These things help you to go through your BF journey easier. You can buy them one by one, they do not have to be bought simultaneously before labor.

4. Equip Yourself with Breastfeeding Knowledge
You really need this to keep you going with your BF journey. Some people learn from Phone Applications (iPhone/Androids), some find it fun to learn from internet (eg: Google search) while others love reading books for this. Choose whichever way that suits you best, as long as it keeps you updated with breastfeeding knowledge. Below are things you have to know to ensure a smooth BF journey;

- How to make sure my baby latch at boobies properly the first few days after labor
- When is the best time to feed my baby for the first time
- What are my milk boosters
- What to do when my milk production drop
- How to know if my baby get enough milk or not
- How to store my milk at its best and how to warm it up
- and so on..

Furthermore, we have breastfeeding peer counselors or educators around us, just ask them for help, they are always available to teach you. In Malaysia you can contact Breastfeeding Support Initiative for breastfeeding consultation (click the link for more information).

5. Prayer and Du'a 
Everyday, pray to Allah, for your milk to be enough for your baby. There are days our milk production is so high that it is more than enough for our babies (be smart, pump and save them as stock); and there are days our milk production is so low, that we need to nurse our babies more often to stimulate our bodies to produce more milk. Inshaa Allah, with patience, our milk will always be enough for our babies. Remember the key; supply vs demand. No supply, no demand.

So they are my tips, for some people it may be harder to bf their children while for others it may be easier. Just do our best, and the best will come back to us, inshaa Allah. ☺

Sunday, June 15, 2014

Happy Father's Day


Pesan Ibu Tentang Ayah
Anakku
Memang ayah tidak mengandungkanmu
Tapi darahnya mengalir di dalam darahmu
Darinya kamu warisi namanya, kedermawanan dan kerendahan hati 
Memang ayah tidak melahirkanmu
Tetapi suaranya lah yang menghantarmu kepada Ilahi ketika kamu lahir 
Memang ayah tidak menyusukanmu
Tetapi dari keringatnya lah setiap suapan yang menjadi air susu mu 
Ayah memang tidak menjagamu setiap saat
Tetapi tahukah kamu dalam doanya tidak pernah lupa namamu disebut 
Tangisan ayah mungkin kamu tidak pernah dengar
Kerana dia ingin terlihat kuat agar kamu tidak ragu untuk berlindung pada lengannya dan dadanya ketika merasa tidak aman 
Pelukan ayahmu mungkin tidak sehangat dan seerat ibu
Kerana cintaannya dia takut dia tidak sanggup melepaskanmu
Ayahmu ingin kamu kuatkan semangat
Agar ketika kami tiada kamu sanggup menghadapi semuanya sendiri 
Ibu hanya ingin kamu tahu
Bahawa cinta ayah kepadamu sama besarnya seperti cinta ibu 
Anakku
Dari dirinya juga terdapat syurga bagimu
Maka hormati dan sayangi ayahmu
Kerana ibu adalah tulang rusuknya 
Jauh di lubuk hatinya dia hanya ingin mampu membanggakanmu di mata Allah
Menjadi penolong di Padang Mahsyar serta menjadi hijab daripada api neraka
Credit: Tuan Ibrahim Tuan Muda

SELAMAT HARI BAPA KEPADA AYAH DAN SUAMI SAYA. I LOVE YOU BOTH!